tiistai 16. heinäkuuta 2013

Kaunis saari

Puhelin piipitti lauantaina kello viisi aamulla. Oli aika herätä ja lähteä Fair Islelle. Yhdeksi päiväksi oli luvattu lännen ja luoteen puoleisia tuulia, joilla pääsi mukavasti noin 40 merimailia Lerwickistä etelään sijaitsevalle pienelle saarelle. Sen jälkeen tuuli kääntyisi taas etelä-lounaaseen ja voimistuisi. Köydet irtosivat kello kuusi ja pääsimme heti matkaan purjevoimalla. Yhden maissa kiinnityimme tyhjään Fair Islen satamaan. Seiluu sujui yhdellä halssilla ja muutenkin mukavasti.
Fair Islen satama. Yhteysalus Good Shepherd vedetään kelkalla ylös.
Fair Islellä asuu noin 70 ihmistä. Saari on tunnettu lampaista, neuleistaan sekä vuonna 1948 perustetusta ornitologisesta tutkimusasemasta. Hanskille vierailu Fair Islellä oli jo viides, minulle kolmas. Saarella on meille aivan erityinen merkitys, mistä voi lukea vaikkapa Meren selkä taittuu -kirjasta.

Kaksi ensimmäistä päivää olivat upeita, aurinko paistoi pilvien lomasta, ja valo oli sopivaa kuvaamiseen. Ja kuvattavaa täällä riittää: lintuja, lampaita, vaihtelevia maisemia, merta, kallioita, vanhoja kivitaloja, kaksi majakkaa. Päivän saalis oli satoja kuvia - näin digiaikana. Edellisellä kerralla vuonna 2001 käytimme diafilmiä.

Olimme erityisen tyytyväisiä poutasäästä, sillä täällä on usein sumua ja tihkua. Sää muuttuikin maanantaina suttuiseksi, mutta kävelimme silti aamupäivällä pohjoisrannan majakalle ja iltapäivällä kylään - yhteensä lähes viisi tuntia. Sunnuntaina olimme tehneet viiden tunnin vaelluksen eteläkärkeen ja jyrkille länsirannan kalliolle. Fair Isle on nimensä veroinen: kaunis. Saaressa on jotain maagisen kiehtovaa, vaikka periaatteessa puutonta maisemaa voisi pitää yksitoikkoisena.

Lintuja pyydystetään rengastettavaksi ja tutkittavaksi tällaisella rakennelmalla.
Fair Isle on muuttolintujen pysähdyspaikka, mutta muutenkin saaren lintulajisto on runsas. Harrastajalle hauskimpia ja helpoimpia tarkkailukohteita ovat lunni, myrskylintu ja kihu. Lunni kaivaa pesäkolon maahan tai käyttää hyväkseen kaninkoloa. Lintu on kuvauksellinen värikkäinen nokkineen ja päästää ihmisen lähelle. Myrskylintuja näkee läheltä veneestäkin, kun ne liitelevät veden yllä, mutta täällä ne istuvat pesäkoloissaan jyrkillä kalliorinteillä. Ja kaakattavat, ääni ei oikein sovi taiturimaiselle lentäjälle. Fair Islellä elää kaksi kihulajia, arktinen kihu (merikihu) ja isokihu. Niitä ei voi olla huomaamatta, varsinkaan jos kulkee liian lähelle näiden aggressiivisten lintujen reviiriä. (Lintukuvia lasten blogissa.)
Pohjoinen majakka. Aidattu polku johtaa sumutorvelle, joka poistettiin käytöstä 2005.
Satamaan saapui muitakin vierasveneitä, Fair Isle on suosittu purjehduskohde, sopivasti puolessa välissä Shetlantia ja Orkneyta. Kaikki alukset kiinnittyvät samaan tukevaan laituriin, jota myös  yhteysalus, Good Shepherd, käyttää. Se tosin hinataan kelkalla kuivalle maalle sitten, kun lastaus on tehty. Kertonee jotain sääolosuhteista. Miehistö asuu saarella ja ajaa 2,5 tunnin matkan Shetlannin eteläkärkeen ja takaisin kolmesti viikossa (ti, to ja la). Laiva ottaa 12 matkustajaa matkatavaroiden, postin ja muun lastin (mm. roskat) lisäksi.
Fredde aikoi lähteä tiistaiaamun laivalla kohti kotia, mutta alus oli täynnä ja kippari ehdoton matkustajamäärän suhteen. Suunnittelimme hetken klassista jänis-vaihtoehtoa, mutta se jäi aikeeksi. Fredde joutui jäämään Mantalle toistaiseksi.
Lauantaina laivan kyydissä saapui hevonen tai ehkä paremminkin poni.
Tutkimusaseman rakennus on uudistunut ja laajentunut sitten viime käynnin vuonna 2001. Iso puutalo on korvannut entisen kivirakennuksen ja nyt tutkimusasemalla pääsee suihkuun ja nettiin. Tosin netti ei aina toimi, kuten hetki sitten. Eilen se toimi ja nuoret norjalaispojat pelasivat tietokonepeliä - vaikutti world of war craftilta - vai mitä näitä second life -pelejä nyt on. Minua huvitti: mikä aika ja paikka paeta mielikuvitusmaailmaan, kun ympärillä on sellaista, mitä ei joka päivä koe.
Myrsky on rikkonut etelämajakan muuria. Meri ei ole ihan lähellä, noin 30-50 metrin päässä,
joten aaltojen on täytynyt olla valtavia.

Tuuli pysyttelee lounaassa, mutta ei ole kovaa, noin 10 m/s. Meidän on kuitenkin syytä tarkistaa suunnitelmaamme. Hebridit vievät aikaa vastatuulen vuoksi. Saa nähdä mitä keksimme.