maanantai 27. lokakuuta 2014

Rio de Janeiro - Niterói

Purjehdus Vitóriasta Rioon oli sään puolesta leppoisa, mutta kalastusalukset pitkäsiimoineen vaativat herkeämätöntä tähystystä. AIS alkoi yllättäen toimia, mutta kalapaateilla ei ole AIS:ia eivätkä kaikki näy tutkassa. Yöllä pitkäsiima on merkitty vilkkuvaloilla, jotka näkyvät aika hyvin. Päivällä siimassa on muutama lippu niin kaukana toisistaan, että juuri ja juuri erottaa seuraavan, kun osaa sitä odottaa.
Puiset kalastusalukset eivät näy tutkassa.
AIS alkoi yllättäen toimia.

Ryhävalaita näkyi taas paljon tälläkin osuudella. Niiden kuvaaminen on vaikeaa, eivätkä valaat yleensä olleet kovin lähellä venettä. Nämäkin ponnistivat korkealle ilmaan ja kaatuivat valtavan loiskahduksen kera takaisin mereen. Syytä moisiin voimanponnistuksiin en tiedä ja muistan lukeneeni, ettei siihen olekaan löydetty varmaa syytä. Ehkä ilosta, ehkä nahka kutisee.

Hanskin valaskuva.

Minun valaskuvani.

Tasan kahden vuorokauden kuluttua ajoimme sumuiseen Guanabaran lahteen. Se on kuin kelluva kaatopaikka, mutta ympäristö kumpuilevine, vihreine kukkuloineen ja valkoisine hiekkarantoineen on upea. Vesi on uimakelvotonta saasteiden ja lian vuoksi. Purjehtijoiden puskaradio oli valikoinut naapurikaupungissa Niteróissa olevan Charitas-jahtiklubin parhaaksi satamapaikaksi majoittua Rioon, ja sinne mekin suuntasimme. Tapasimme taas Lassen, joka oli ankkurissa, koska hänen 47-jalkainen veneensä oli sanottu olevan liian iso laituriin. Kylläkin yksi 51-jalkainen espanjalainen vene on poikittain laiturissa ja vie usean paikan. Muita vierasveneitä ei ole.
Jahtiklubi on iso ja keskittynyt purjehdukseen. Ilmeisesti jotkut Rion olympialaisiin tulevista harjoittelevat täältä käsin. Palvelut ovat haisusaunoineen samat kuin Vitóriassa, mutta tuplasti isompia ja enemmän. Ravintoloita on kaksi, suihkuja useita ja uima-allas on ainakin kolme kertaa niin iso kuin Vitóriassa. Vartioituja porttejakin on kaksi. Satamamaksu on kalliimpi, 19 euroa/vrk kolmena ensimmäisenä päivänä, sitten 30 euroa/vrk. Täällä ei kannusteta pidempään oleskeluun. Klubi on vähän liian iso minun makuuni, mutta kaikki toimii, on siistiä ja turvallista. Lasse pitää jollaansa vedessä perämoottori perässä ilman lukkoa!
Jahtiklubin koosta (ja ehkä maineesta) kertoo sekin, että sunnuntain presidentinvaaleissa yksi klubin saleista oli äänestyskäytössä.

Charitas jahtiklubi Niteróissa.

Lähdimme eilen tulopäivänä lähiravintolaan syömään. Otimme puolitoista annosta ja siitä jäi puolet syömättä. Brasiliassa ruokaa on liikaa, olutpullot ovat yli puolen litran vetoisia ja caipirinhat (brasilialaista sokeriruokoviinaa, sokeria, limeä ja jäitä) vahvoja - ainakin eilen aamuisesta päänsärystä päätellen.
Naudanpihviä, possunpihviä, kanaa ja makkaraa liskukkeineen sekä
"iltapäivä"olutta (Itaipava) - siinä sunnuntai-iltapäivämme.
Lähdimme kuitenkin heti aamulla hoitamaan kirjautuimisia Rion puolelle. Lahden yli kulkee lauttoja, menimme nopealla kantosiipialuksella (4,30 euroa) ja palasimme rahvaan hitaalla lautalla (1 euro). Capitania löytyi helposti ja englantia puhuva upseeri hoiti paperit nopeasti kuntoon meidän odottaessa sisäänkäynnin luona. Policia Federalia (maahantuloviranomainen) ei olisi löytynyt ilman Lassen apua. Hän oli etsinyt paikan jo edellisellä viikolla ja saanut samalla kertaa tulo- ja lähtöpaperin. Me saimme pyynnön tulla ennen lähtöä uudestaan - saa nähdä viitsimmekö. Vitóriassa jäi tämä instanssi käymättä, mutta ei siitä tullut mitään huomautusta, tosin jo Salvadorin paperissa luki, että olemme menossa Rioon. Ilmeisesti he eivät katso päivämääriä tai sitten luulevat matkan kestävän normaalistikin 20 päivää.
Huomenna on turistipäivä, toivottavasti pilvetön, jotta saamme hyviä valokuvia.

Rio de Janeiro. Jeesus pilvessä.
Dilma Rousseff valittiin uudelle nelivuotiskaudelle.
Liittovaltion presidentillä on paljon valtaa, hän nimittää
ministerit, keskuspankin pääjohtajan ja korkeimman oikeuden tuomarit.
Brasiliassa 18-64-vuotiainen on pakko äänestää, laistaminen
voi johtaa esimerkiksi  passin menetykseen.